reklama

Liberalizmus – nepriateľ alebo spojenec Cirkvi?

Cirkev na Slovensku chápe liberalizmus ako protikresťanskú filozofiu inšpirujúcu slobodomyseľnú prax, ničiacu kresťanské hodnoty i hodnoty spoločnosti. Význam termínu i praxe liberalizmu však nie je jednoznačný. Zmätky okolo termínu liberalizmus sú veľmi hojné. Zdá sa, Cirkev na Slovensku je ďalšou z mnohých obetí omylov v chápaní liberalizmu. Na pochopenie a rozlúštenie týchto tragických omylov je potrebné previesť aspoň stručné a zjednodušené zhrnutie histórie liberalizmu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Prvý ekonóm v histórii ľudstva, Adam Smith, sa ako študent teológie rozhodol študovať oblasť, ktorú dnes nazývame ekonomikou, v motivácii pozdvihnúť poddaných z chudoby 18. storočia. Liberalizmus vychádzajúci z kresťanských hodnôt zaznamenal v histórii bezprecedentný úspech v službe chudobným. Niektorí liberálni panovníci, bojujúci proti starým poriadkom, bojovali, neoprávnene, aj proti Cirkvi. Na oplátku došlo k tragédii, že Cirkev odmietla liberalizmus. Na príťažlivosti získali ideály socializmu. Nastal odklon od tohto staršieho, klasického (alebo i whigovského) liberalizmu. Čas mieru a prosperity sa skončil. Prišla 1. svetová vojna a tragické 20. storočie. Navyše, nepriatelia klasického liberalizmu – socialisti všetkých strán (teda i sociálni demokrati) zdiskreditovali pojem „liberalizmus“ tým, že niektorí z nich (napr. John Dewey) začali pre programy svojich strán používať pojem liberalizmus. Minimálne od 20. rokov 20. storočia tak existujú dva rôzne liberalizmy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Klasický (alebo i whigovský) liberalizmus rešpektuje súkromné vlastníctvo, právo na ekonomickú iniciatívu, slobodu v rámci zákona a rešpekt k tradíciám (naakumulovaným múdrostiam) a náboženstvám. Paradoxne prechádza tento liberalizmus obdobím dlhodobého útlmu a ani medzi humanistami nie je rešpektovaný. Po páde socializmu však nastalo obdobie novej nádeje pre jeho opätovné rozšírenie, ktoré snáď tentoraz bude duchovne pochopené a podporené.

Dnes rozšírený mladší, ľavicový (kontinentálny) liberalizmus môže tiež zastávať ekonomické slobody. Oproti klasickému liberalizmu však hlása slobodu podľa hesla „rob si, čo chceš“ (sloboda ako neviazanosť) a vkladá naivne veľkú dôveru v individuálny rozum. Stavia sa proti tradíciám a – logicky - aj proti náboženstvám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo svetle tohto exkurzu do histórie liberalizmu môžeme zaradiť súčasné „liberálne“ politické strany, akou je na Slovensku ANO, k ľavicovému liberalizmu. Klasicky liberálnu stranu by sme však na Slovensku hľadali márne. Cirkev na Slovensku však dva rozličné a v mnohom protikladné významy liberalizmu nerozlišuje a paušálne tak odsudzuje oba bez toho, aby poznala význam pojmu klasický liberalizmus. Vzhľadom k vyššie naznačenému vývoju liberalizmu je averzia Cirkvi k liberalizmu pochopiteľná. Napriek tomu je potrebné rozumieť dvom významom liberalizmu. Podľa môjho (klasicky liberálneho) pohľadu totiž takto dochádza v spoločnosti k tragickým omylom. Rozlíšením dvoch významov liberalizmu by bolo možné predísť omylom v spoločnosti. Duch a prax liberalizmu založenom na kresťanských hodnotách je totiž najpriaznivejšia zo všetkých známych politicko-ekonomických systémov. Porozumenie ekonómii je spoľahlivou cestou k vyvarovaniu sa tragických omylov, vedúcich k odmietnutiu liberalizmu a zvoleniu jednej z horších variant – horších politicky, ekonomicky, ale aj duchovne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Americký katolík slovenského pôvodu, Michael Novak dokumentuje v zborníku Jiřího Schwarza Křesťanský ekonom a filosof Michael Novak (2002) frekventovanosť omylov v chápaní liberalizmu na príklade vývoja názorov pápeža Jána Pavla II. Ten najprv napísal sociálne demokraticky ladenú encykliku Laborem exercens. Tvrdil v nej, že zdrojom bohatstva je práca. Neskôr premyslel svoj pohľad na človeka ako imago Dei (obraz Boží). Uvedomil si, že človek, stvorený na obraz Stvoriteľa, sám je tvorcom, teda i tvorcom bohatstva. Uvedomil si obrovskú hodnotu ľudského kapitálu. A preto zmenil svoj postoj k ekonómii ako vede. Argumentuje, že zdrojom bohatstva je nielen práca, ale aj intelekt, caput. Bol to veľký krok Katolíckeho sociálneho učenia v ústrety klasickému liberalizmu. Veľkou motiváciou pritom Jánovi Pavlovi II. boli diskusie s F. A. Hayekom, najvýznamnejším klasickým liberálom 20. storočia, nositeľom Nobelovej ceny za ekonómiu a horlivým bojovníkom proti ľavicovému liberalizmu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnešný svet potrebuje pastoráciu. Manažéri, odborári, pracujúci, nezamestnaní, výskumníci i úradníci, politici i študenti - všetci cítime potrebu duchovného vedenia v ekonomických a politických aktivitách. Cirkev na Slovensku potrebuje rozumieť ekonómii, aby mohla adekvátne reagovať na naše potreby pastorácie. Správna pastorácia môže viesť k lepšiemu stavu slovenskej spoločnosti. Lepšiemu i z duchovného hľadiska. Práve preto je potrebné, aby slová dostali späť svoj význam.

Je potrebné, aby biskupi a kňazi rozlišovali 2 chápania liberalizmu. Mali by sa aspoň snažiť priblížiť k prenikavej hĺbke, s akou to v encyklike Centesimus annus rozlíšil pastier a otec nás, mladých, Ján Pavol II. Mali by to dokázať aspoň čiastočne tak, ako o tom úporne dennodenne presviedča Benedikt XVI. - o rozdieloch medzi pravými hodnotami, zakladajúcimi slobodu človeka a zdanlivými slobodami, v skutočnosti však vedúce ľudstvo na cestu do otroctva relativizmu, ktorý má moc nakoniec podkopať aj rast ekonomického bohatstva národov a politickú slobodu, ako sa to nakoniec v histórii už aj stalo. Všetky totality museli najprv odstrániť pravdu, aby potom mohli spoločnosti naordinovať svoju totálnu predstavu o tom, ako by mala pravda vyzerať podľa nich.

I dnes sa ľavicoví liberáli tvária, že žiadna pravda neexistuje, že je všetko relatívne. I ekonómia nás však učí, že sú isté – katallaktické – pravidlá (pravidlo prvotného záberu, pravidlá vymedzujúce, ochraňujúce a vyžadujúce zodpovednosť súkromného vlastníctva, jeho dobrovoľný prenos dohodou a pravidlo dodržiavania sľubov a zmlúv), ktorých zvyčajné neporušovanie zakladá vôbec možnosť fungovania ekonomík. Pritom životnosť ekonomík je založená na takto chápanom panstve práva a je priamo úmerná miere uplatňovaniu takto chápaného panstva práva. Nie všetko je relatívne, hodnoty existujú. Dokonca i v tak „amorálnej“ vede, ako sa mnohým zdá byť ekonómia. O čo skôr potom musia existovať hodnoty v rodinnom a duchovnom živote? Veď rodina je základnou (duchovnou, ekonomickou i politickou) bunkou spoločnosti! Aj týchto hodnôt si boli a sú si ich vedomí a zastávajú ich klasickí liberáli. Klasickí liberáli sú proti relativizmu. Pápež Benedikt XVI. sa oprávnene obáva diktátorstva relativizmu. A oprávnene ho vdp. Robert Sirico nazýva skutočným (klasickým) liberálom.

Voľba kardinála Ratzingera za pápeža nás všetkých veľmi potešila. Označovanie ho „konzervatívcom“ je obľúbenou nadávkou neprajníkov Cirkvi, ľavicových liberálov. Benedikt XVI. nás bude viesť k skutočnému, kresťanské hodnoty rešpektujúcemu liberalizmu. Ten sa môže stať spojencom aj Cirkvi (a spoločnosti) na Slovensku, musí ho však spoznať a rozoznať od toho Cirkvi (a spoločnosti) nepriateľského, ľavicového liberalizmu.


Tomáš Krištofóry

Tomáš Krištofóry

Bloger 
  • Počet článkov:  68
  •  | 
  • Páči sa:  0x

It's more complex than you can imagine. Not only economy, but morals as well. This ignorance is inevitable. What can we then do? We still have institutions to cope with this ignorance. This is what this blog is about.Je to zložitejšie než si dokážeme predstaviť. Nielen ekonomika, ale aj morálka. Táto nevedomosť je nevyhnutná. Čo nám teda ostáva? Máme inštitúcie na vyrovnanie sa s touto nevedomosťou. O tom je môj blog. Zoznam autorových rubrík:  Spoločenské vedy - inéEkonómiaFilozofiaEkonómia vs. politikaCirkev a vieraVzťahy cirkvi a liberalizmuČriepky histórieVzťahyMENDELUŽivot taký, aký jehory môjho srdcaNF VŠESúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu